Soilrør

Ved oppussing av kjøkken eller bad skal du informere styret først - i god tid (minimum 1 mnd.) før arbeidene starter, slik at vi sammen kan diskutere behovet for skifting av soilrør.

Soilrør kan skiftes etasje for etasje, men man vil sannsynligvis ha behov for å gjøre mindre arbeider på naboen over / under sitt bad / kjøkken. Derfor skal du kontakte naboer over / under for å undersøke om soilrør kan skiftes i flere etasjer samtidig.


SAMEIET VIDARS GATE 10
Regler for refusjon av kostnader ved utskifting av felles vann- og avløpsledninger
(Regelene er revidert i styremøte 27. april 2025.)

A.          SAMEIERS ANSVAR
Sameier er, som tiltakshaver og eier av leiligheten/seksjonen, ansvarlig for:

1. Skriftlig informasjon til styret før arbeid med rehablitering av bad (våtrom) igangsettes. Slik informasjon skal gis uansett om arbeidet er søknadspliktig (iht. gjeldende regelverk) eller ikke.

Ved søknadspliktig arbeid skal Sameiets styre v/styreleder, motta skriftlig informasjon senest umiddelbart etter innsendelse av søknaden til bygningsmyndighetene,p.t. Oslo kommune Plan- og bygningetaten (se etatens hjemmeside: www.pbe.oslo.kommune.no ). Styret kan kreve kopi av søknaden, inkl. ”online”-søknad.

Hvis arbeidet etter sameiers oppfatning ikke er søknadsplikt, skal vedkommende sameier sende en skriftlig erklæring til styret om dette.

2. Søknad til og tillatelse fra Plan-og bygningsetaten før igangsetting av søknadspliktig arbeid.

3. Styret skal motta kopi av Plan- og bygningsetatens tillatelse og eventuelle pålegg/forbehold.

4. Arbeidet utføres av ansvarlig foretak eller annen kvalifisert person i samsvar med det til enhver tid gjeldende regelverk (lover, forskrifter, retningslinjer og offentlige vedtak).
Arbeidet skal utføres i samsvar med Sameiets husordensregler, og det skal tas rimelig hensyn til Sameiets beboere, f.eks. ved at det gis varsel om nødvendig stenging av vann i god tid.

5. Dekke alle kostnader tilknyttet arbeidet, bortsett fra styrets eget arbeid med å vurdere søknaden om refusjon av kostnader tilknyttet utskifting av felles vann- og avløpsledninger.
Ved brudd på disse reglene kan styret også kreve at sameier dekker styrets arbeid og bruk av nødvendig faglig og juridisk bistand.

6. Sameier har det fulle ansvar for kvaliteten på det arbeid som utføres.

 

B.          SAMEIERS SØKNAD OM REFUSJON OG STYRETS BEHANDLING AV SØKNADEN

Sameier skal alltid orientere styret om arbeider som utløser krav på refusjon før arbeidet igangsettes. Sameier skal først sørge for betaling arbeid utført på felles vann- avløpsledninger for deretter å søke styret om Sameiets refusjon for slike kostnader. Sameiets refusjon av kostnader ved utskifting av felles vann- og avløpsledninger forutsetter at:

1. Arbeidet er gjennomført i samsvar med gjeldende (offentlig) regelverk og Sameiets regler. Styret kan i denne forbindelse krev sameiers egenerklæring om at dette er tilfelle.

2. Styrets godkjenning av sameiers skriftlige søknad om refusjon. Søknaden skal inneholde:

(a) dokumentasjon for at det beløpet det søkes refusjon for er betalt,

(b) dokumentasjon for at arbeidet er utført av ansvarlig foretak eller annen kvalifisert person,

(c) rett bekreftet kopi av ferdigattest, eller tilsvarende godkjent sluttattest, og

(d) eventuell annen relevant dokumentasjon styret måtte kreve for å kunne behandle søknaden.

3. Sameiet refunderer kostnader inntil kr 20.000,- per boenhet.

 

C.          SAMEIERS KLAGE ADGANG TIL SAMEIERMØTE

Styrets vedtak vedrørende sameiers søknad om refusjon kan innen ett år påklages til Sameiets øverste organ enten i ordinært årsmøte, eller ved å kreve at klagen behandles på et ekstraordinært sameiermøte. Sameiets vedtekter for å få saken (klagen) behandlet i sameiermøte gjelder tilsvarende. Hvis nevnte ett-årsfrist oversittes, må sameier ta rettslige skritt for å fremme sitt krav.

Radiatorer

Alle sameiere er ansvarlig for å lufte og vedlikeholde radiatorene i sin seksjon. FJernvarmeanlegget stenges i sommer halvåret og ved oppstart igjen om høsten er det nødvendig å lufte ut vann som er samlet i rørsystemet. Dette er viktig for å sikre varme i alle seksjoner og hindre rust og slitasje på rørene. Alle seksjonseiere må ha egen lufte nøkkel til dette formål. Dette selges hos de fleste jernvare forretninger, eks Claes Olsson eller Biltema. Styret vil informere om når det er behov for lufting av radiatorene. Oppdager du at radiatoren din kun er varm i nedre halvdel er det tegn på at det er luft i systemet. Bruk luftenøkkelen og slipp ut luft i ventilen øverst på radiatoren til det begynner å komme vann. Dersom en seksjoneier ønsker å bytte ut eller fjerne en radiator må styret informeres i god tid. Det er ønskelig å gjøre dette i sommersesongen og samkjøre det med andre beboere da det å tømme anlegget for vann bør gjøres så sjelden som mulig, i tillegg pålegges alle beboere å lufte sine radiatorer opp til flere ganger i forbindelse med at anlegget fylles opp igjen, vil vedvarende luft i rørene kunne skape rust over tid.